1 maart Bezoek aan Ubeda, Baeza en Olijfmuseum - Reisverslag uit Úbeda, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu 1 maart Bezoek aan Ubeda, Baeza en Olijfmuseum - Reisverslag uit Úbeda, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

1 maart Bezoek aan Ubeda, Baeza en Olijfmuseum

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

01 Maart 2022 | Spanje, Úbeda

Dinsdag 1 maart

Gisteren zijn we verkast naar het stadje Santa Helena en vandaag gaan we twee kleine stadjes in Andalusië bezoeken.

In het eerste stadje Ubeda staat de gids ons al op te wachten. Ubeda ligt op de top van een bergkam. Dankzij enkele van de invloedrijkste mannen in het 16e-eeuwse Spanje, zoals o.a. Juan Vázquez de Molina en Francisco de los Cobos werden hier een aantal prachtige huizen gebouwd in renaissancestijl. Aan het centrale plein liggen een paar paleizen en kerken. Blikvanger is de kapel van Salvador in de 16e eeuw gebouwd als privékapel van Francisco de los Cobos. Zijn tombe staat hier in de crypte. Het heeft een prachtig uit hout gesneden altaarstuk en mooie schilderijen

Het oude Palacio de las Cadenas doet nu dienst als gemeentehuis en wordt jammer genoeg gerenoveerd.

Het paleis del Dean Ortego doet tegenwoordig dienst als Parador.

Maar het hoogtepunt in Ubeda was voor ons de Synagoge del Agua.

Deze ondergrondse synagoge werd bij toeval ontdekt door een zakenman, die het gebouw had opgekocht om appartementen in te maken. Bij graafwerkzaamheden werden delen van de synagoge blootgelegd, waaronder de bogen, de vrouwengalerij en de Mikveh (het rituele bad). De zakenman zag het historisch belang van deze ontdekking in, en stopte met de werkzaamheden.

De synagoge werd tussen 2007 en 2010 gerestaureerd en is sindsdien te bezoeken.

Het is heel bijzonder. Er zijn zes ruimtes, en je moet wel onder de indruk raken van het feit dat de Joodse gemeenschap in vroeger eeuwen hier hun diensten in het geheim moesten houden, met nota bene naast de synagoge het bureau van de Inquisitie!

In de middag vertrekken we naar het stadje Baeza. Dit stadje werd in het begin van de 13e eeuw als eerste terugveroverd op de Moren. Ook hier zien we een aantal prachtige renaissance gebouwen, waaronder een mooie kathedraal die op de plaats staat waar vroeger de moskee stond. De moskee werd niet vernietigd, maar aangepast en gebruikt als katholiek kerkgebouw.

Na de lunch, deze keer genuttigd in een restaurant met een heuse Michelinster, gaan we nog naar een olijven museum waar we uitleg krijgen over de verschillende soorten olijfbomen en de verwerking van de olijven.

Om half acht zijn we pas weer terug op de camping.

Het was weer een boeiende excursie dag!