25 februari Bezoek aan Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu 25 februari Bezoek aan Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

25 februari Bezoek aan Sevilla

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

25 Februari 2022 | Spanje, Sevilla

Vrijdag 25 januari

Om 7 uur in de morgen vertrekken we met de bus voor een bezoek aan wat men de mooiste stad van Spanje noemt. Als we in de stad arriveren bekijken we eerst het Plaza de Espaňa. Het plein is één van de bekendste pleinen van Sevilla. Het heeft de vorm van een halve cirkel die volledig wordt omringd door gebouwen. In 1929 was hier een wereldtentoonstelling van Spanje, Portugal en alle Zuid Amerikaanse landen. Al deze gebouwen vormden het Spaanse paviljoen. Onderaan deze gebouwen zijn 52 tegelmozaïeken. Op deze typisch Andalusische tegeltjes staan alle Spaanse provincies afgebeeld. Erg mooi! Aan de andere kant van het plein is een kanaal waarover 4 bruggen zijn aangelegd. De bruggen vertegenwoordigen de 4 oude provincies van Spanje.

De gids vertelt dat het plein in de film Lawrence van Arabia diende als hoofdkwartier van het Britse leger.

De volgende stop is het beroemde Alcázar, het Koninklijk Paleis van Sevilla. Oorspronkelijk stond er op deze plek een Romeins Fort. In de 11e eeuw werd het fort uitgebreid tot paleis. In de 14e eeuw werd het paleis weer heroverd door de Moren, en in 1364 nadat de Christenen de Moren hadden verslagen en het grootste deel van Andalusië hadden heroverd werd dit paleis is gebouwd in opdracht van Peter1.

Het paleizencomplex is het oudste koninklijk paleis dat nog als zodanig in gebruik is.

Naast oude Moorse invloeden zie je ook Christelijke symbolen in dit paleis. Heel bijzonder! Sommige delen lijken een beetje op het Alhambra van Granada.

Heel mooi is het patio de las Doncellas. Deze patio werd aangelegd door Moorse bouwmeesters in opdracht van Peter 1.

Er zijn ook uitgestrekte tuinen in verschillende stijlen. Van Moors tot Renaissance.

Na het bezoek aan het paleis wandelen we door de oude Joodse wijk Santa Cruz naar de kathedraal. Het is de grootste Gotische kathedraal van Europa en gebouwd op de plek waar vroeger de Moorse Aljama-Moskee stond. Na de verovering op de Moren werd deze in gebruik genomen door de Christenen. Sindsdien fungeert het gebouw als kathedraal. Eind 13e eeuw besloot men de moskee zo af te breken dat het in een christelijk gebouw veranderd kon worden. Alleen een gedeelte van de sinaasappelhof en de Giraldatoren zijn bewaard gebleven. In 1403 begon men met het afbreken en opbouwen en in 1507 werd de kathedraal ingewijd.

De Kathedraal is heel groot: 127 meter lang en 83 meter breed, heeft een mooie koepel van 40 meter hoog. Er zijn prachtige gebrandschilderde ramen. Binnen zijn er tientallen kapellen. In één van de kapellen staat een mooi grafmonument ter ere van Columbus. Het stoffelijk overschot werd na de onafhankelijkheid van Cuba, waar hij oorspronkelijk begraven was, van Havanna naar Sevilla overgeplaatst. De bronzen kist wordt gedragen door vier bewerkte figuren die de vier oude Spaanse koninkrijken uitbeelden.

De Koninklijke kapel is ook heel erg mooi. Ook het gouden altaarstuk is werkelijk prachtig!

Na afloop van het bezoek beklimt Henk met nog een aantal andere sportievelingen van de groep de Giraldatoren, waar je een mooi uitzicht hebt over de stad.

Na het bezoek aan de kerk zijn we tot vijf uur vrij. We gebruiken deze tijd om samen met Pieta en Nico te genieten van heerlijke tapas en Sangria in de wijk Santa Cruz.

Om vijf uur bezoeken we nog een piepklein theatertje genaamd Casa de la Guitara. Aan de muur hangen heel veel gitaren en we worden getrakteerd op een traditionele flamencoshow met zang, dans en gitaarmuziek.

Het is als we met de bus naar de camping terugkeren ruim na zevenen. Wat hebben we weer genoten vandaag!