19 februari Bezoek aan Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu 19 februari Bezoek aan Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

19 februari Bezoek aan Cadiz

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

19 Februari 2022 | Spanje, Cádiz

Zaterdag 19 februari

Gisteren werden we om half negen wakker gemaakt door Wim en Marianne, onze toeristische begeleiders. Ze zongen voor de camper Lang zal ze leven, want het was Henks verjaardag. Wij hebben een fietstochtje gemaakt en in een Spaanse Bodega tapas gegeten en Sangria gedronken.

Er zijn nog 3 reisgenoten deze vakantie jarig. Dat wordt zondag gezamenlijk met de groep gevierd onder het genot van een hapje en een drankje.

Vandaag bezoeken we de stad Cádiz. Het is een uurtje rijden. Het is de bedoeling dat we met een open bus de oude binnenstad gaan bezoeken. Maar er is een staking aan de gang. Het krioelt op straat van de mensen die een beter loon willen. De binnenstad is daardoor onbereikbaar voor het verkeer. De gids besluit daarom een stadswandeling te maken. Dat kan wel.

Cádiz heeft een geschiedenis van ruim 3000 jaar en werd in de 11e eeuw voor Christus gesticht door de Feniciërs. Het was een van de welvarendste steden van het Romeinse rijk. De stad heeft daarna wisselende bezettingen gehad en werd in 1596 verwoest door de Engelsen en Hollanders, aangezien de stad de thuisbasis was voor de Spaanse Zilvervloot.

Door deze verwoesting zijn er niet heel veel oude gebouwen in de stad. Maar de stad zelf is met zijn nauwe straatjes en hoge huizen erg leuk om door te struinen. Er zijn heel veel leuke pleintjes met bloemenstalletjes en terrasjes. De gids vertelt vol passie over zijn stad en hoe er land uit zee gewonnen is om de stad uit te breiden.

Cádiz is nu door zijn ligging een belangrijke marinehaven.

Na de wandeling, waarbij de mooie koopmanshuizen met torens opvallen, bezoeken we de Kathedraal. Deze heeft een mooie gouden glinsterende koepel. Het kerkgebouw zelf, ontworpen door Vicente Arcero en gebouwd tussen 1720 en 1838 heeft verschillende stijlen. Er is een mix van barokke, rococo en neoklassiek te zien.

Vooral het koorgestoelte van Cornejo en het zilveren processie kruis zijn prachtig!

Om 1 uur nemen we afscheid van de gids en kunnen we op eigen gelegenheid de stad verder verkennen. Wij doen dat met Pieta en Nico. Maar eerst genieten we op een plein van een overheerlijke paella.

We besluiten een wandeling over de boulevard te maken. Aangezien Cádiz op een schiereiland ligt wordt de hele stad omzoomd met een boulevard, deels gebouwd op de oude stadsmuur. Het is een flinke wandeling, maar zeer de moeite waard. Langs de boulevard zijn een aantal parken, waarvan Parque Genovés het mooist is. Er is een lange laan met symmetrisch gesnoeide bomen. Ook staan er drakenbloedbomen en allerlei andere bijzondere bomen, die door het microklimaat hier prima gedijen.

We drinken in het park een kopje koffie en lopen daarna door de oude stad terug naar het plein San Juan de Dios. Om zes uur vertrekken we moe van alle indrukken met de bus terug naar de camping.