3 februari Bezoek oude stad Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu 3 februari Bezoek oude stad Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

3 februari Bezoek oude stad Valencia

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

03 Februari 2022 | Spanje, Valencia

Donderdag 3 februari ochtend

Voor de zon op komt vertrekken we met de bus voor een excursie naar Valencia. Het is een ritje van anderhalf uur. Daar aangekomen worden we opgewacht door 2 Nederlandse gidsen, die ons allereerst naar een terras op het plein van de maagd brengen voor de koffie. Daarna begint de wandeling door het oude gedeelte van de stad. Op het plein staat de fontein van Turia, waar een Romeinse man op is uitgedeeld die niets doet. Hij verbeeldt de rivier de Turia, en is omgeven door vier vrouwen met een waterkruik waar het water doorheen stroomt. Zij verbeeldden de zijtakken van de rivier. De Romeinen bouwden hier niet voor niets verder aan een stad. Door het water van de rivier was de omgeving vruchtbaar. Oorspronkelijk lag Valencia niet aan de zee. Dat is pas veel later door uitbreiding van de stad gekomen.

We lopen verder langs prachtige oude gebouwen naar de Cathedral de Santa Maria, waar de gids ons vertelt over de bouw hiervan. Oorspronkelijk stond er een Moskee, maar na de overheersing van de Moren is er direct begonnen met de bouw van de kathedraal die groter moest worden dan de Moskee die er eerst stond. Het is van oorsprong een Gotisch bouwwerk, maar er zijn in de loop van de bouw zijn er barokke en neoklassieke elementen aan toegevoegd. Blikvanger is de kapel van de heilige graal, die een heel mooi gewelf heeft. Er staat een uit Agaat vervaardigde kelk die volgens een Spaanse legende de heilige graal is waar Jezus uit heeft gedronken.

Na het bezoek aan de kathedraal gaan we verder door de oude stad naar de zijdebeurs. Dat is een van de weinige Gotische gebouwen in de wereld dat niet kerkelijk is. Het heeft een oranjerie, en binnen zijn er werkelijk prachtige zuilen. Er werd in deze zaal voornamelijk over de prijzen onderhandeld. De echte markt was buiten.

Om klokslag 12 uur zijn we bij de apostelpoort van de Kathedraal terug. Daar zijn we getuige van een bijzonder ritueel dat elke donderdag plaatsvindt, n.l. het watertribunaal. Hier worden conflicten tussen boeren en andere gebruikers van de irrigatiekanalen uiteengezet. Het tribunaal van wijze mannen doet dan uitsluitend mondeling uitspraak, maar het woord van het tribunaal is wet. Zelfs als er zware straffen, zoals het afsluiten van de watertoevoer wordt opgelegd.

Vandaag zijn er geen conflicten en gaan mannen na het uitvoeren van alle rituelen weer naar huis. Heel leuk om het een keer te zien!

Na het tribunaal nemen we nog een kijkje in de enorme markthal. Het is een van de grootste van Europa.

Om twee uur vertrekken we met de bus richting strand waar we genieten van een heerlijke lunch met inktvis en paella.