De Kruisberg - Reisverslag uit Kurtuvėnai, Litouwen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu De Kruisberg - Reisverslag uit Kurtuvėnai, Litouwen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

De Kruisberg

14 Juni 2018 | Litouwen, Kurtuvėnai

Donderdag 14 juni
We verlaten het leuke campinkje in Bauska en gaan op weg naar Litouwen. Ons doel voor vandaag is het dorp Kurtuvenai. Mooi gelegen in een natuurgebied. Onderweg gaan we kijken naar de Kruisberg. De kruisberg is een fenomeen in Litouwen, dat zowel godsdienstige als nationalistische betekenis. In een bijna vlak landschap tekent deze kleine heuvel zich af. Het staat vol met grote en kleine kruisjes, rozenkransen en afbeeldingen van heiligen. Al eeuwenlang trekken bedevaartgangers naar de heuvel om er een kruis of rozenkrans neer te zetten of achter te laten. Deze uitdrukking van geloof werd ook een uiting van nationalisme. Al in de tsarentijd speelde deze plek een rol, en tijdens het Sovjet bewind was de kruisberg een symbool van nationalisme tot ergernis van de Russen. Regelmatig walsten ze de boel plat, maar even goed stonden er de dag daarna alweer de eerste nieuwe kruisen. Het is een hele bijzondere plek en doet wat bizar aan. Al die kruisen, en de toeristen die er tussendoor lopen.
We vervolgen na een tijdje onze weg en arriveren om twee uur op onze volgende bestemming, het gehucht Kurtuvenai.
De camping is prachtig gelegen in een natuurpark. Het is er erg rustig en we hebben een mooi uitzicht over het golvende landschap.
Helaas krijgen we allebei darmproblemen, waarschijnlijk veroorzaakt door slecht water, en zijn we genoodzaakt de tijd bij de camper door te brengen. Het enige wat we nog kunnen doen is de vlakbij gelegen kerk bekijken. We vragen ons af hoe het komt dat een klein gehucht zo’n enorme kerk heeft. Aangezien er niemand hier een andere taal spreekt komen we daar niet achter. De kerk is van binnen erg mooi en we zijn getuige van een katholieke doopdienst.
Aangezien er in de buurt geen apotheek aanwezig is om medicijnen te halen, en we gelukkig een toilet aan boord hebben besluiten we na twee dagen te vertrekken richting Vilnius. Onderweg komen we een apotheek tegen waar we dankzij google translate de noodzakelijke medicijnen kopen.
Om 4 uur arriveren we op de stadscamping in Vilnius. We vinden gelukkig snel een plekje en houden ons de rest van de dag heel rustig.

• 24 Juni 2018 - 07:14

Kitty Metz:

HET IS WEER EEN MOOI EN interessant reisdeel. Jammer van die buikloop. Het valt mee na alle reizen die jullie hebben gemaakt dat het nu pas gebeurt.
    Mooie foto's ook nu weer.
    Jammer van die ellendige reclame die er iedere keer heel hardnekkig voor het te lezen verslag schuift.
    Ik hoop dat jullie nu goed gezond de reis kunnen voortzetten.