Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Tampere

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

21 Juli 2017 | Finland, Tampere

Vrijdag 21 juli

We nemen afscheid van Helsinki en rijden nog een keer 170 kilometer noordwaarts. We gaan 2 dagen naar de stad Tampere. Nadat we ons op de plaatselijke camping hebben geïnstalleerd pakken we de fiets en rijden een bewegwijzerd rondje van 35 kilometer rond het Pyhäjärven. Je denkt dat een rondje om een meer vlak is, maar dat is hier niet het geval. Er zitten een paar behoorlijke steile klimmetjes in, maar het uitzicht vergoedt alles. We doen nog wat boodschappen onderweg en arriveren uiteindelijk om een uur of zeven moe maar voldaan op de camping.
Zaterdag gaan we na de koffie op de fiets naar de stad. Tampere is de enige grote stad in Scandinavië die niet aan een kust ligt. In het verleden was de stad een echte industriestad en had de bijnaam Manchester van het noorden. Anders dan bij ons zijn de oude fabriekscomplexen en textielfabrieken niet afgebroken, maar prachtig gerenoveerd. Er zijn nu theaters, musea, ateliers en restaurantjes in gehuisvest. De oorspronkelijke industriële architectuur is goed bewaard gebleven en beschermd als een van de Finse nationale landschappen. Het geeft de stad een heel aparte sfeer. Allereerst bekijken we de Tammerkoski. Dit is een waterval annex stroomversnelling in het centrum van de stad, die de meren Näsijärvi en Pyhärjärvi met elkaar verbindt. Vroeger had deze waterval een verval van 18 meter, maar er is niet zo heel veel meer van over. Er is nu een waterkrachtcentrale.
Uit de vele musea die de stad rijk is kiezen we er twee om te bezoeken. De eerste is het Spymuseum, dat gehuisvest is in één van de oude fabriekscomplexen. Het is een heel leuk museum. Er is van alles te zien over de spionagepraktijken van de diverse grootmachten. Er staat afluisterapparatuur, minicamera’s, apparatuur om een computer te hacken. Er wordt verteld hoe de codes van de Duitsers in WO II zijn gekraakt, de geschiedenis van beruchte spionnen, waar onder Mata Hari wordt verteld. Heel veel materiaal dat gebruikt werd in de koude oorlog staat tentoongesteld. Echt heel erg interessant.
Als we uitgekeken gaan fietsen we naar het Amuri museum. Dit museum heeft een aantal arbeidershuisjes die nog op hun oorspronkelijke plaats staan. De huisjes zijn bewoond geweest in de periode 1880-1970, en zijn ingericht zoals ze in de diverse periodes waren. Ook kun je lezen wie er in gewoond heeft, hoeveel kinderen er waren en wat voor beroep de mensen hadden. In de oudste ingerichte huisjes was een centrale keuken, en woonden er in de drie of vier omringende kamers in elke kamer een heel gezin. Je kunt je nu nauwelijks meer voorstellen dat mensen vroeger zo leefden. Als we uitgekeken zijn is het al laat in de middag. We hadden graag nog 2 kerken bekeken, maar die waren inmiddels gesloten, dus moeten we het doen met de buitenkant. Daarna fietsen we door het prachtig langs, het meer gelegen park de 4 kilometer terug naar de camping.