Lappeenranta - Reisverslag uit Lappeenranta, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Lappeenranta - Reisverslag uit Lappeenranta, Finland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Lappeenranta

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

13 Juli 2017 | Finland, Lappeenranta

Donderdag 13 juli

We verlaten om half elf de camping, maar voor we verder rijden bekijken we allereerst in Punkaharju een oud treinstationnetje gebouwd in Jugendstil. Het staat nu bij een openluchtmuseum. Daarna rijden we verder naar onze volgende bestemming de stad Lappeenranta waar we om een uur of een aankomen. Na de lunch pakken we de fiets en gaan we op verkenning in de stad. Lappeenranta is de hoofdstad van Zuid-Karelië en ligt aan het Samaai meer. De stad heeft ongeveer 135.000 inwoners. De camping ligt maar 2 kilometer van het centrum en de haven en het is gezellig druk is. Langs de kades zijn diverse scheeps- en andere restaurantjes. Er liggen plezierjachten en ook rondvaartboten. We fietsen een stukje verder langs de boulevard en zien dan een enorm zandkasteel. We lezen dat er ieder jaar begin juni 2000 ton zand wordt aangevoerd en er dan in enkele weken fraaie figuren en bouwsels gemaakt worden, ieder jaar een ander thema. Dit jaar is het thema de toekomst. Erg leuk! Voor we het weten is de middag alweer om en fietsen we terug naar de camper.
Vrijdag maken we een fietstocht van bijna 50 kilometer rond Klein Samaai, het zuidelijk deel van het meer. We komen langs het dorp Taipaisaari, waar in een oud rood geverfd huis een klein museum over het boerenleven is. Verder staat er een mooie oude kerk waar we uiteraard ook een kijkje in nemen. De route gaat na het dorp, deels over een onverharde weg over smalle landengtes en door het boerenland. We genieten volop van de rust en de mooie vergezichten over het meer. Net voordat we Lappeenranta weer binnenrijden passeren we de enorme houtfabriek van de stad, waar zo’n 3000 inwoners van de stad werken. Na een uurtje uitrusten in de camper fietsen we naar de haven en schepen we op rondvaartboot Camilla in voor een drie uur durende cruise door de archipel van het Samaai meer. Aan boord genieten we ondertussen van een heerlijk diner met daarbij een fles prosecco. Het schip vaart ook het Samaaikanaal in en gaat door de eerste sluis. Dit kanaal verbindt het meer met de Finse Golf en loopt sinds het eind van de Tweede Wereldoorlog deels door Russisch gebied. In de zestiger jaren is Finland met Rusland overeengekomen dat de Finnen het onderhoud van het kanaal voor hun rekening nemen en door het kanaal naar open zee mogen varen.
Om 21.00 uur zetten we weer voet aan wal en fietsen we moe, maar voldaan weer terug naar de camping.
Zaterdag besteden we de morgen aan wat huishoudelijke karweitjes en doen we de was. Na de lunch fietsen we naar het historische fort Linnoitus dat vlak achter de haven ligt. Het fort stamt uit de Middeleeuwen toen de stad als Zweedse handelspost werd gesticht. Toen de stad in 1721 in Russische handen viel werd het met de grond gelijk gemaakt. De meeste gebouwen die er nu nog staan stammen uit de Russische tijd die duurde tot 1917. Het oude fort met zijn gebouwen en stadswallen is deels hersteld en huisvest nu een openluchttheater, musea, woningen en bedrijfjes. Ook het oudste orthodoxe kerkje van Finland uit 1785 staat hier, maar is helaas gesloten. Als je in het fort rondloopt lijkt het of je in de hoofdstraat van een oud dorpje loopt. Eigenlijk heel vreemd!
Nadat we uitgekeken zijn fietsen we naar de haven waar we nog een keer koffie drinken. Ons bezoek aan Lappeenranta zit erop. Morgen naar Helsinki.