Luleå - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Luleå - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Luleå

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

26 Juni 2017 | Zweden, Luleå

Maandag 26 juni
Het is als we wakker worden warempel droog. Na het ontbijt pakken we de fiets en rijden we naar Gammelstaden. Dit is de oude stad Luleå. De stad lag vroeger namelijk 10 kilometer verder landinwaarts, maar door de stijging van de kust van ca. 1 meter per eeuw werd de belangrijke haven te ondiep en was men genoodzaakt dichter naar de kust te verhuizen. Dit gebeurde in 1649. Gelukkig bleef de oude stad in de loop van de tijd goed bewaard. Rondom de middeleeuwse kerk staan heel veel roodbruin geverfde één kamerhuisjes die in het verleden door de mensen uit dit Norrland gebruikt werden om te overnachten en naar de kerk te gaan. Mensen kwamen van heinde en verre met paard en wagen, en in de winter met sledes. Het stadje had ook een sociale functie. Mensen ontmoetten elkaar en nieuwtjes werden uitgewisseld. Wij fietsen door deze bijzondere Kyrkestad en bezoeken het bezoekerscentrum waar een leuke expositie is van het leven hier door de eeuwen heen. Na de lunch( het regent inmiddels behoorlijk) bezoeken we de kerk. Hij is in de 15e eeuw gebouwd en was klaar in 1492. Het houten altaar scherm is omstreeks 1520 gemaakt in Antwerpen en kostte 900 zilverlingen. Het verbeeldt de kruisgang. De prachtige preekstoel heeft ook iets bijzonders. Er staat een houder met 4 zandlopers op. Deze stonden er om te voorkomen dat de priester te lang preekte. Dat hadden onze dominees vroeger ook moeten hebben. Er is hier nog elke dag om 18.00 uur een dienst.
Als we weer langzaam aan terug willen fietsen worden we door een aardige Zweedse dame uitgenodigd om haar huisje te bekijken. Binnen is een soort rommelhok en een kamer met opklapbed en meubels. Er staat een prachtig oud fornuis annex kachel, De meubels zijn nog door haar grootvader gemaakt en de gordijnen zijn 100 jaar geleden door de zuster van haar grootvader genaaid. Ze vertelt honderduit over de geschiedenis van dit bijzondere huisje. Het wordt nu voornamelijk voor vakanties gebruikt. Het mag ook niet permanent bewoond worden. In de kersttijd worden de tradities van vroeger nog wel in ere gehouden. Zo moet op de eerste dag van de adventtijd door alle eigenaren van de huisjes precies om zes uur in de avond de luiken voor een uur geopend worden. Er worden dan verhalen verteld en liederen gezongen. Al met al komen we heel veel te weten over deze bijzondere plek die ook op de Unesco werelderfgoed lijst staat. We krijgen als we weggaan zelfs de naam en het telefoonnummer van de aardige dame. Ze nodigt ons uit om, als we weer in de buurt zijn, te komen logeren. Het is mede door de ontmoeting met deze mevrouw een hele gedenkwaardige middag geworden. Op de terugweg naar de camping (het is gelukkig even droog), doen we nog wat boodschappen bij een enorm winkelcentrum. We zijn net voordat het alweer gaat regen bij de camper terug.

• 27 Juni 2017 - 13:03

Coby Boere:

Heel indruk wekkend allemaal , leuk om te volgen goede reis verder

• 27 Juni 2017 - 13:52

Kitty Metz:

Hoi Annie en Henk,

Jullie krijgen het voor elkaar om er weer een heel bijzondere reis van te maken!!! En wij mogen mee genieten.
    Groetjes en goede reis verder.

Kitty