Le Grau d’Agde - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Le Grau d’Agde - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Le Grau d’Agde

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

19 April 2017 | Frankrijk, Agde

Woensdag 19 april
Vandaag rijden we van Fleurie naar Le Grau d’Agde, een rit van 420 kilometer. De rit verloopt prima en om 3 uur rijden we camping Les Romarins op. Hier willen we een weekje blijven om hier vandaan onze eerste kilometers langs het Canal du Midi te fietsen. De camping ligt langs de rivier Hérault. Er loopt een fietspad langs de rivier van de zee naar het stadje Agde. Het is hier sowieso heerlijk fietsen. We rijden nadat we een plekje hebben gezocht op de fiets richting het strand en halen op de terugweg nog even melk voor de koffie.
Donderdagmorgen fietsen we naar Agde voor een bezoek aan de plaatselijke markt. De markt is behoorlijk groot en door haar ligging in de smalle straatjes erg schilderachtig. s’Middags willen we eigenlijk naar Sète fietsen, maar we rijden bij Marseillan Plage de verkeerde kant op. We komen uiteindelijk bij het stadje Marseillan uit waar we in het zonnetje een Irish koffie drinken. We fietsen op het gemakje weer terug naar Agde en doen op de terugweg boodschappen bij de Hyper Marché. Al met al toch zo’n 50 kilometer gefietst.
Vrijdag maken we een fietstocht over het jaagpad van het Canal du Midi naar de stad Béziers. Het eerste deel is smal en hobbelig, maar dat wordt goed gemaakt door de diverse bijzondere sluizen die we passeren. De eerste is vooral speciaal. De Ecluse Ronde op het kruispunt van het kanaal met de rivier Hérault. Deze unieke, in 1676 gebouwde ronde sluis maakt het mogelijk dat schepen om hun as draaien om een van de drie uitgangen te kiezen. Schepen kunnen daartoe op 3 waterniveaus geschut worden: dat van de Hérault, dat van het Canal du Midi richting Béziers, en dat van Le Canalet voor de verbinding met de stad Agde. Ook de Ouvrages du Libron is het vermelden meer dan waard. Omdat door het smeltwater van het riviertje de Libron het kanaal dichtslibde werd er een sluis gebouwd die het het smeltwater om kon leiden, terwijl de schepen toch gewoon konden doorvaren. Heel bijzonder! We rijden door tot de beroemde sluizen van Fonserrannes, waar ook een bootlift is. Tijd om de stad te bezoeken hebben we helaas niet. Wellicht een volgende keer. We rijden we langs het kanaal weer rustig terug naar de camping. We hebben meer dan 60 km. gefietst.
Zaterdag rijden we een stukje langs het kanaal naar Marseillan plage, De route loopt door een mooi natuurgebied. Het onverharde pad is niet veel meer dan een fietsband breed, maar is desondanks prima te fietsen. We genieten dan ook volop. We bezoeken op de terugweg ook nog Cap d’Agde. Daar liggen heel wat mooie jachten in de grote haven. Om half vijf zijn we weer terug op de camping. Alweer genoten van een heerlijke zonnige dag!