Bezoek aan Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bezoek aan Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Sofia

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

11 Juni 2016 | Bulgarije, Sofia

Zaterdag 11 juni
Vandaag staat een bezoek aan de hoofdstad Sofia op het programma. Om negen uur vertrekt de bus van de camping. Het is ongeveer anderhalf uur rijden en onze gids vertelt deze ochtend de geschiedenis van het land van na 1945. Het is een groot voordeel twee weken lang een gids te hebben die alles regelt, overal mee naar toe gaat en zoveel over zijn land vertelt. Eenmaal aangekomen in Sofia drinken we koffie en maken daarna een lange wandeling door de stad waarbij de gids ons alle belangrijke gebouwen laat zien en de geschiedenis ervan vertelt. De stad Sofia is al in de 3e eeuw voor Christus gesticht door de Thraciers. De Romeinen ommuurden de stad, noemden hem Serdica en maakten er een keizerlijke residentie van. De resten van deze muren zijn nog te zien. In de 5e eeuw werd de stad door de Hunnen verwoest, maar onder de Byzantijnse keizer Justinus werd hij weer herbouwd en herkreeg het zijn belangrijke functie als middelpunt van de Balkan. Onder de Ottomaanse overheersing nam de stad in betekenis af en pas nadat de Russen de Turken in 1878 hadden verdreven nam de stad mede dankzij het feit dat zij als hoofdstad werd aangewezen weer snel in betekenis toe.
We bezoeken de belangrijkste en mooiste kerk in Sofia, de Aleksandǎr Nevski Memorial kathedraal. Hij is gebouwd tussen 1902 en 1912, maar werd pas in 1924 ingewijd. Hij is ontworpen door de Russische architect Pomerantzev en diende als eerbetoon en als herinnering aan de Russische soldaten die omgekomen waren tijdens de bevrijding in 1878/1879. De kerk heeft twee koepels die bedekt zijn met acht kilogram bladgoud. De grootste koepel heeft een doorsnee van 16 meter en is 42 meter hoog. De kerk biedt plaats aan 5000 mensen en heeft een prachtig interieur met vele kunstwerken, en er is veel marmer, onyx en albast in verwerkt. Na de lunch gaan we op eigen gelegenheid de stad in. We willen de synagoge bezoeken, maar die is helaas gesloten. We bezoeken dan maar de markthallen, wandelen langs de Romeinse opgravingen en bewonderen nogmaals een aantal prachtige gebouwen. Om vijf uur zit ons bezoek aan deze mooie stad er helaas al weer op en rijden we met de bus weer terug naar de camping.
Zondagmorgen beginnen we met een gezamenlijk ontbijt. Heerlijke warme croissantjes, een eitje en lekkere broodjes. Heel gezellig!
In de middag gaan we naar de thermaal baden die vlakbij de camping zijn. Met een boek om te lezen, lekker warme hotpools en uitzicht op de bergen, vakantie ten top! Als we weer terug op de camping zijn is er een ingelast happy hour en worden we getrakteerd op zang en dans van het folkloregezelschap uit het dorpje. Het wordt een gezellige boel met dans en zang. Een aantal mensen met onze gids voorop wagen ook een dansje. Al met al een leuk besluit van ons verblijf in Separeva Banya.

• 14 Juni 2016 - 09:53

Fiene Van Den Akker:

Goedemorgen,

Wat een mooie stad is Sophia, de gebouwen zijn geweldig mooi en veel verwerkt met goud.
    Het is daar werkelijk alles goud wat er blinkt.
    Leuk, dat jullie iedere keer tochtjes maken zonder het zelf eerst uit te zoeken.
    Dat werkt wel heel ontspannend, en je ziet en hoort ontzettend veel.
    Geniet nog van de komende tijd,

groetjes Fiene . doei!!