Separeva Banya - Reisverslag uit Klisura, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Separeva Banya - Reisverslag uit Klisura, Bulgarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Separeva Banya

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

10 Juni 2016 | Bulgarije, Klisura

Vrijdag 10 juni
Vandaag is weer een reisdag in zuidelijke richting, maar ditmaal houden we ons niet aan het routeboek. Wij gaan samen met medereisgenoten Lenie en Joop eerst in noordelijke richting naar het plaatsje Troyan. Er is daar een klooster dat we willen bezoeken. Het is 63 kilometer van Klisura, maar om daar te komen moeten we eerst over de Troyan pas. De pas ligt op 1450 meter hoogte en is daarmee de hoogste bergpas van Bulgarije. Anders dan de over de Shipkapas is het hier erg rustig qua verkeer en kunnen we onderweg naar boven genieten van prachtige vergezichten. Op de top bevindt zich een geweldig monument dat in 1978 werd opgericht ter gelegenheid van het feit dat 100 jaar geleden de Turken uit het gebied werden verdreven. Om elf uur bereiken we uiteindelijk het klooster. Het Troyan klooster werd in het begin van de 15e eeuw gesticht en is het twee na grootste klooster van Bulgarije. De kerk die erbij hoort is pas vier eeuwen kater gebouwd. Maar juist de kerk maakt een bezoek aan dit klooster extra aantrekkelijk. De fresco’s, die zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van de kerk zitten zijn geschilderd door Zahari Zograf de bekendste Bulgaarse schilder van religieus werk. “Het Laatste Oordeel”, aan de buitenkant op de kerk geschilderd, wordt gezien als zijn belangrijkste werk. In de kerk bevindt zich de icoon van de “Driehandige Maagd”, zo genoemd omdat Maria het kindje Jezus op drie handen draagt. Volgens de legende is de derde hand in werkelijkheid de hand van een koopman, die onschuldig werd veroordeeld voor diefstal en wiens hand daarom als straf werd afgehakt. Hij smeekte Maria om een wonder en vroeg haar zijn hand er weer aan te zetten om zo zijn onschuld te bewijzen. Zijn gebed werd verhoord en hij werd door de magistraten gerehabiliteerd omdat dit wonder was geschied. Hij droeg zijn hand op aan Maria die het geschenk aanvaardde. Een mooi verhaal. We kijken een hele tijd rond op deze bijzondere plek en gaan daarna op zoek naar een plek om te lunchen. We komen terecht in een hotel restaurant met een mooie binnentuin waar allerlei prachtige kunstzinnige gebruiksvoorwerpen en kunstobjecten staan. Het hotel zelf is prachtig geschilderd en het aardewerken servies waar we van eten bijzonder mooi gekleurd. Al met al een leuke plek om een poosje te vertoeven. Na de lunch gaan we op weg naar onze volgende bestemming. Om daar te komen moeten we gedeeltelijk door de hoofdstad Sofia heen. Het is vrijdag en nogal druk. We kunnen zeggen dat dit wat rijden betreft een “bijzondere ervaring” is. Om kwart voor zeven bereiken we uiteindelijk het stadje Separeva Banya, waar we de komende drie nachten zullen verblijven. Daar aangekomen horen we van Andries dat Nan en Gerrit een aanrijding hebben gehad. Zijzelf mankeren gelukkig niets, maar hun auto is behoorlijk beschadigd. Ook zij zullen van de ANWB een vervangauto krijgen. De vierde binnen ons reisgezelschap!