Debrecen - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Debrecen - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Debrecen

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

21 Mei 2016 | Hongarije, Debrecen

Vrijdag 21 mei
Om half negen vertrekken we met de bus en een gids naar de 2e grootste stad van Hongarije, de stad Debrecen. Anders dan de rest van Hongarije is het grootste deel van de bevolking hier hervormd i.p.v. katholiek. Deze stad heeft al in de zestiende eeuw de bijnaam het “Calvinistische Rome.” Het is sedert de middeleeuwen een studentenstad. . Het Calvinistisch College, en de Calvinistische Kerk zijn hier befaamd. De stad werd al bewoond in de Romeinse tijd en kent een lange traditie als handelscentrum. Na een korte rondrit door de stad stoppen we allereerst bij de prachtige oude universiteit. We krijgen binnen een hele leuke rondleiding in het Nederlands door een professor die hier de Nederlandse taal doceert. Vervolgens rijden we naar de oude stad waar we een korte wandeling richting het grote centrale plein maken. Het eerste wat we tegenkomen is een standbeeld van Michiel de Ruyter. De gids vertelt dat hij Hongaarse galeislaven bij Italië heeft bevrijd en daarom hier herdacht wordt. Daarna komen we op het plein waar de grote classicistische kerk beeldbepalend is. Deze kerk is de grootste Hervormde kerk van Hongarije en heeft 3000 zitplaatsen. De kerk is binnen sober, maar wel mooi. We boffen, want er repeteren een aantal jonge muzikanten die s ’middags een concert geven als eindexamen conservatorium en worden we getrakteerd op een mooi stuk klassieke muziek. We kijken nog een uurtje rond in de Altstad en gaan om één uur weer met de bus terug naar de camping. Na de lunch pakken we onze badpakken en gaan we naar het immense thermaal bad waar we heerlijk in het zonnetje van de warme baden genieten. ’s Avonds hebben we ook nog een heerlijk dinerbuffet in het hotel. Al met al was het weer een geweldige vakantiedag!
Vrijdag verlaten we Hongarije en rijden we naar de eerste stop in Roemenië, het plaatsje Gilau, waar we ook zondag blijven. Beide dagen eten we in het leuke restaurantje van de camping en zondag luieren we met een mooi boek heerlijk in het zonnetje.