Maastricht - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Maastricht - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Maastricht

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

28 April 2016 | Nederland, Maastricht

28 april.
Na een ontzettend koude nacht (het heeft een paar graden gevroren) vertrekken we om kwart voor elf richting Maastricht. Het zonnetje schijnt weliswaar, maar het voelt buiten aan als was het winter. Het is maar 7 kilometer fietsen naar Anneke en Jo, dus een half uurtje later zitten we gezellig aan de koffie met cake en kletsen we lekker bij. Na de lunch gaan we met zijn vieren met de bus naar de Maastrichtse bibliotheek. Daar is een tentoonstelling over 350 struikelsteentjes. Tijdens de 2e wereldoorlog zijn meer dan 350 inwoners uit Maastricht gedeporteerd en vermoord door de nazi’s. Recht tegenover de voordeur van het huis van waar zij in de oorlog weggevoerd werden wordt in het trottoir een struikelsteentje geplaatst. Er zijn inmiddels 125 struikelsteentjes gelegd op initiatief van particulieren. Hiermee worden de slachtoffers op lokaal niveau herdacht en geplaatst in de context van de Maastrichtse samenleving van toen.
Struikelsteentjes zijn kleine betonnen blokken met een messing bovenlaag van 10 bij 10 cm. waarin de gegevens - naam, geboortedatum, en plaats waar, en datum waarop de bewoner van dat huis is vermoord, met de hand zijn gestanst. Het gaat hierbij dus om slachtoffers van de nazi ideologie die vanwege hun geboorte(Joods) of overtuiging gedood zijn. De Duitse kunstenaar Gunther Dennig plaatste in 1995 de eerste struikelsteentjes in Keulen en in 1996 in Berlijn. En in 2007 zijn de eerste struikelsteentjes in Nederland gelegd. Er liggen inmiddels 56000 steentjes in 1600 Europese dorpen en steden. De tentoonstelling in Maastricht geeft een beeld van het leven en het trieste einde van diverse inwoners van de stad. We zijn zeer onder de indruk.
Aan het eind van de middag gaan we weer terug naar het huis van Anneke en Jo. We drinken een glaasje en eten daarna met elkaar. Om een uur of negen nemen we afscheid en fietsen we in de kou weer terug naar Berg en Terblijt. Zo’n anderhalve kilometer voor de camping krijgt Henk een lekke band en moet hij de heuvel waar de camping op ligt dus verder oplopen. Een beetje pech na een hele gezellige dag!

• 30 April 2016 - 00:26

Ria Veen:

Dag Henk en Annie. Leuk om weer met jullie mee te mogen reizen en nieuwe dingen te mogen horen. De struikelsteentjes waren voor mij geheel onbekend! Geniet lekker van jullie vakantie met hopelijk een beetje warmer weer. Als jullie terug zijn moeten we snel maar eens een keertje afspreken. Groetjes, Willy en Ria

• 30 April 2016 - 09:40

Roeland En Hanneke :

Hallo luitjes! het is nu al spannend, Henk en zijn lekke band, maar ik weet zeker dat jullie plakspullen bij je hebt, jullie zijn goed voorbereid.
    Henk en Annie wij wensen jullie weer een mooi avontuur , zonder problemen en wij volgen jullie, liefs van ons.

• 30 April 2016 - 10:16

Kitty Metz:

De reis is begonnen! Veel succes na dit ongemak van een lekke band. Voor jullie verder gaan zal die band wel geplakt zijn denk ik!

Jullie hebben met elkaar al een mooie expo gezien. Het zal zeker indrukwekkend geweest zijn. Ik ga deze direct noteren en zien of ik er met Hester heen kan gaan.
    Ik ben nieuwsgierig naar jullie verdere reisavonturen!
    Lieve groet, Kitty