Ampleforth abdij - Reisverslag uit Ampleforth, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Ampleforth abdij - Reisverslag uit Ampleforth, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Ampleforth abdij

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

02 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Ampleforth

Donderdag 2 juli
Wat is kamperen toch leuk als het ’s morgens als je uit bed komt zonnig is en je heerlijk in de korte broek buiten kan ontbijten! En dat in Engeland! Het is een graad of 25. We ruimen de ontbijtboel op en vertrekken naar het plaatsje Ampleforth op zo’n 30 kilometer van de camping. Er is daar een abdij die we gaan bezoeken. Deze Ampleforth abdij is het thuis van een gemeenschap van Benedictijner monniken, die daar sinds 1802 wonen. Het is een heel groot complex met een prachtige kerk, het verblijf van de monniken, een kapel, een bezoekerscentrum, een gastenverblijf, een sporthal, een zwembad, een workshop, er wordt bier gebrouwen, appelcider en appellikeur gemaakt van appels uit hun eigen boomgaard en nog veel meer. 6x per dag komen de monniken in de kerk samen om te bidden en als bezoeker ben je van harte welkom bij deze diensten. In het bezoekerscentrum worden we hartelijk verwelkomd door een monnik en een gastvrouw. Ze vindt het erg leuk dat er mensen van buiten Engeland de abdij komen bezoeken. Naast alle documentatie is er ook een film te zien waarin de monniken vertellen over hun dagelijkse leven. Ze leiden allemaal een druk bestaan. Naast hun werk bij de abdij hebben ze nog allerlei andere parttime banen. Niet ver van het complex vandaan staat het Ampleforth college, een kostschool voor jongens en meisjes van 13 tot 18 jaar, opgericht door de Benedictijner monniken. Dit college heeft een voortreffelijke naam en veel van de monniken geven er les of zijn er huismeester. Nadat we uitgebreid hebben rondgekeken, en hebben genoten van het mooie uitzicht vanaf het complex op de vallei, en van een prima lunch in de tearoom van de abdij, halen we de fietsen van de camper en maken we een fietstocht in de vallei. We genieten van de rust, de leuke kleine dorpjes en het mooie weer. We drinken in het dorpje Gillings een colaatje bij “de Fairfax Arms” en fietsen om een uur of vier weer terug naar de abdij, waar we de fietsen op de camper zetten en daarna terug naar de camping rijden.