Earl’s Palace - Reisverslag uit Kirkwall, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Earl’s Palace - Reisverslag uit Kirkwall, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Earl’s Palace

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

23 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Kirkwall

Dinsdag 23 juni
De laatste dag van ons verblijf op Orkney brengen we door in Kirkwall. Na het ontbijt pakken we de fiets en rijden naar het centrum van de stad. We gaan de overblijfselen van Earl’s Palace en Bishops Palace bekijken. Deze ruïnes liggen midden in het centrum van de stad, vlakbij de St. Magnus kathedraal.
De ruïne van Bishops Palace is een overblijfsel van het eerste kasteel dat in Kirkwall stond en dat gebouwd is in de Middeleeuwen. Het was een tijdje onbewoond geweest en toen in 1541 Robert Reid aangesteld werd als bisschop van de noordelijke staten en daar residentie ging houden was het in een slechte staat. Het werd opgeknapt zodat de bisschop gasten kon ontvangen en zich als het nodig was kon verdedigen. In 1568 kwam het paleis en alle andere bezittingen van het bisdom in handen van Robert Stuart en toen diens zoon Patrick het nieuwe paleis Earl’s Palace liet bouwen werd Bishops Palace drastisch omgebouwd om dienst te doen als extra ruimte voor zijn huishouding.
Earl’s Palace is een indrukwekkende ruïne in Renaissance stijl. Graaf Patrick Stuart, een kleinzoon van koning Jacobus V liet dit in 1600 voor zichzelf bouwen. Hij was geen onomstreden figuur. Hij dwong b.v. de landarbeiders voor hem te werken en behandelde hen als zijn slaven. Ze kregen geen loon en geen eten. Bovendien was hij een lastige man die last had van driftbuien en ruzie zocht met ieder die op zijn pad kwam. In eerste instantie koos de koning zijn partij, maar zijn geduld raakte op toen de aanvallen op de kastelen van zijn zogenaamde vijanden van Orkney en Shetland uit de hand begonnen te lopen. Patrick werd 5 jaar gevangen gezet, eerst in Edinburgh en later in Dumbarton. Hij gaf daarop zijn zoon Robert opdracht zijn huizen en bezittingen op Orkney weer te heroveren. In eerste instantie leek dat te lukken omdat Robert steun kreeg van een deel van de bevolking, maar uiteindelijk was hij niet opgewassen tegen de oude vijanden van zijn vader, de graaf van Caithness en de bisschop van Orkney. Robert werd gevangen genomen en in 1615 in Edinburgh opgehangen. Zijn vader Patrick werd een maand later onthoofd. Zijn bezittingen werden vernietigd.
Nadat we deze overblijfselen uit een ver verleden hebben bekeken fietsen we terug naar de camper voor de lunch. In de haven zien we een enorm passagiersschip liggen. Het blijkt de MSC Splendida te zijn en dat verklaart onmiddellijk het grote aantal toeristen in de stad.
Om een uur of drie pakken we opnieuw de fiets en rijden we naar ons laatste uitstapje op Orkney, de meest noordelijke gelegen distilleerderij van het Verenigd Koninkrijk, de Park distilleerderij. We krijgen daar een rondleiding en hebben na afloop een heerlijke proeverij met whisky van 12, 15 en 20 jaar oud.
Het is goed dat de distilleerderij op een heuvel net buiten de stad ligt en we 3x linksaf moeten om de camping te bereiken, want helemaal helder in het hoofd zijn we niet meer. Onderweg stoppen we bij de take-away en kopen als avondeten Fish en Chips. Koken gaan we niet meer doen vandaag.