Bunratty woensdag 12 juni - Reisverslag uit Bunratty, Ierland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Bunratty woensdag 12 juni - Reisverslag uit Bunratty, Ierland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Bunratty woensdag 12 juni

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

14 Juni 2013 | Ierland, Bunratty

Woensdag 12 juni

We vertrekken bijtijds van Doolin. Vandaag gaan we naar Bunratty, een stadje in de buurt van Limerick. Er is daar een openluchtmuseum waar oude huizen en winkeltjes uit diverse gebieden van Ierland zijn geplaatst. Er is ook nog een mooi oud kasteel dat je kunt bezoeken en waarin ’s avonds Middeleeuwse banketten worden gegeven. Deze banketten zijn zeer populair. We willen dat graag een keer meemaken en boffen. Als we in Bunratty aankomen blijken er voor het banket van ‘s avonds nog 3 plekjes zijn. We boeken snel en gaan daarna het openluchtmuseum verkennen. Het is er gezellig druk en er is heel veel te zien van oude boerderijtjes, visserswoninkjes en landarbeidershuisjes tot een smidse, een dokterswoning een schooltje en nog veel meer.
Ook Bunratty Castle is meer dan de moeite waard. Het was tot 1956 niet veel meer dan een oude ruïne, maar de hertog en hertogin van Gort hebben hun kapitaal erin gestoken en na 5 jaar harde arbeid was het kasteel weer in zijn oude glorie hersteld. Ook de inrichting en wandkleden komen uit hun privécollectie.
Voor we het weten is de middag om en gaan we nog even naar de naast het park gelegen pub Durty Nelly’s. Deze pub stamt uit 1620 en heeft maar liefst 3 bars en 3 lokaaltjes. We drinken daar een paar glazen Guinnes en gaan ons daarna opmaken voor de avond. Om half negen vertrekken we naar het kasteel waar we gastvrij door dames en heren in Middeleeuwse kledij ontvangen worden. Allereerst krijgen we een welkomstdrankje, worden we getrakteerd op harp en vioolmuziek, en wordt de geschiedenis van het kasteel verteld. Daarna gaan we naar een zaal waar lange tafels en banken gereed staan. We krijgen een plaats toegewezen naast een heel leuk jong stel uit Canada die op huwelijksreis zijn. Het banket is een onvergetelijke ervaring. We hebben als bestek alleen een mes ter beschikking dus alles mag met de handen gegeten worden. Voor elke tafel is er een gastvrouw die zorgt dat het ons aan niets ontbreekt. Het eten is heerlijk en de wijn vloeit rijkelijk. Tussen de gangen door worden we getrakteerd op prachtige oude Ierse liederen. Tot slot van de avond wordt er nog een miniconcert gegeven. Na afloop gaan we door het verlichte park terug naar de parkeerplaats waar de camper staat. We zijn het erover eens dat deze avond een hoogtepunt in onze vakantie is. We slapen vannacht op de parkeerplaats. Met alle drank die we op hebben wel zo verstandig!