Ballymoney - Reisverslag uit Ballymoney, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Ballymoney - Reisverslag uit Ballymoney, Verenigd Koninkrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Ballymoney

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

04 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Ballymoney

Zaterdag 1 juni doen we eerst wat klusjes. Na de lunch maken we een fietstocht naar het stadje Ballymoney. Het is zaterdag en er zijn heel wat mensen aan het winkelen in de nauwe straatjes. Ballymoney is de geboorteplaats van een van de grootste legendes uit de motorsport, Joey Dunlop. Hij heeft talloze races gewonnen en kwam in 2008 op 48 jarige leeftijd om het leven bij een crash in een wedstrijd bij Tallin. In Ballymoney, waar hij zijn hele leven gewoond heeft is ter nagedachtenis aan hem een parkje met een standbeeld van Joey en een Memorial waar al zijn overwinningen op staan. Een prachtig eerbetoon aan een onvergetelijke sportman. We kijken nog wat rond in het stadje, drinken in de plaatselijke espressobar koffie en fietsen daarna op het gemakje weer terug naar de camping, Toch zo’n 25 kilometer gefietst vandaag.
Zondag vertrekken we na het ontbijt richting Donegal. We nemen een toeristische route door de Sperrin Mountains in het district Derry. Het is een mooie route en er is nauwelijks verkeer. Wij rijden naar de berg Greenan ten oosten van de stad Londonderry. Op deze berg is een interessante bezienswaardigheid: “De Grianan of Aileach” oftewel “Paleis van de Zon”. Het imposante bouwwerk is een gerestaureerd fort uit 1700 voor Christus omgeven door 3 wallen van 4 meter dik en 5 meter hoog, gemaakt van in de zon gedroogde losse stenen. In de oudheid was dit fort zó bekend dat Ptolemaeus van Alexandrië de plaats heel nauwkeurig heeft beschreven. Eeuwenlang is het fort een tempel van de zon geweest, maar van de vijfde tot de twaalfde eeuw was het de woonplaats van de O’Neils, de koningen van Aileach. Behalve van het fort genieten we ook van de prachtige vergezichten. We trekken verder noordwaarts naar het schiereiland Inishowen en bereiken om een uur of drie het noordelijkste puntje van Ierland Malin’s Head. Hier staat de Old Lloyd’s Signal Tower. Onder aan deze toren liggen grote stenen in lettermozaïek die het woord Eire vormen. Bommenwerpers uit de Tweede Wereldoorlog werden op die manier op de hoogte gesteld dart ze het luchtruim van (het neutrale) Ierland hadden bereikt. Aangezien op heel Inishowen geen camping te vinden is besluiten we hier te blijven. Vanuit de camper kijken we uit op zee. Er zijn slechtere plekken om de nacht door te brengen.