Vertrek uit Frankrijk naar Ierland - Reisverslag uit Roscoff, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Vertrek uit Frankrijk naar Ierland - Reisverslag uit Roscoff, Frankrijk van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Vertrek uit Frankrijk naar Ierland

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

27 Mei 2013 | Frankrijk, Roscoff

Zaterdag 25 mei

De volgende morgen is het weer niet echt veel beter. Het regent af en toe pijpenstelen en het is maar een graad of 6. Na het ontbijt nemen we nog even een kijkje in het dorp. Het is een typisch Frans plaatsje aan de Seine, met een kasteel en oude bakstenen huizen en vakwerkhuizen. Daarna vertrekken we voor de volgende etappe richting de boot. De tomtom geeft aan dat we met de pont over de Seine moeten. Maar als de pont arriveert blijkt dat onze camper te groot is en moeten we een omweg maken om via een 30 kilometer verderop gelegen hoge brug onze weg aan de andere kant van de Seine te vervolgen. Ook vandaag worden we getrakteerd op veel regen. Om 3 uur zijn bereiken we onze bestemming het stadje Pontorson. We hebben deze camping uitgezocht omdat hij vlakbij Le Mont st. Michel ligt. Dat is een hoge rots in zee waarop een prachtig oud stadje gebouwd is. Helaas hebben we deze rots alleen uit de verte kunnen aanschouwen. Het weer was te slecht. Na het avondeten hebben we het stadje nog wel kunnen bekijken. De camping ligt namelijk in het stadje zelf. Erg fijn, want nu was het ook voor mij te belopen.
Zaterdag 25 mei
Na het ontbijt vertrekken we voor onze laatste etappe van 200 km. naar de boot. Onderweg klaart het helemaal op en als we om een uur of half drie bij de haven van Roscoff aankomen is de lucht stralend blauw en kunnen we tot het inschepen begint heerlijk op een terras in de zon zitten. We varen met het schip Oscar Wilde, van Irish Ferries. We hebben een mooie hut bovendeks met een groot raam. Tot de afvaart om 19.00 uur zitten we op het dek. Daarna gaan we eten en brengen we de rest van de avond door met lezen en internetten. Om 11 uur de volgende morgen arriveren we na een rustige overtocht in Rosslare. Het ontschepen gaat snel en al gauw zijn we op weg naar onze eerste bestemming, het stadje Kilkenny ca. 85km. In noordoostelijke richting. Onderweg zien we al snel de eerste overblijfselen van een kasteel. Ruïnes als deze van Grennan Castle uit 1210 zullen we deze vakantie vaker zien. Ierland ligt vol met overblijfselen uit vroeger tijden. Nadat we de camper op de camping vlakbij Kilkenny hebben gezet fietsen we langs de rivier naar het stadje. Er valt genoeg te zien: Gregoriaanse huizen, een mooi kasteel en een prachtige Anglicaanse kerk. Er is een hele hoge ronde toren bij die je kunt beklimmen. Ik waag me er niet aan, maar Henk gaat uiteraard naar boven. 191 treden telt de toren, en het uitzicht is schitterend! De Ieren hier gebruiken wel heel vreemde plaatsen om hun auto te parkeren!(zie foto)
We drinken een kop koffie in het centrum en kijken nog even rond naar al die kleurige huizen, pubs en leuke uithangborden. Daarna fietsen we op het gemak terug naar de camping. Vanavond maar eens op tijd naar bed.

• 28 Mei 2013 - 18:11

Fiene:

Leuk te zien waar jullie nu zijn. Carel en Elly hebben de site gevonden ik was vanmorgen al bezig geweest maar ik kon jullie niet te voorschijn toveren.
    vlgs Elly waren jullie te ver weg. groetejes XX fiene Carel Elly