Naar Parakai - Reisverslag uit Parakai, Nieuw Zeeland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Naar Parakai - Reisverslag uit Parakai, Nieuw Zeeland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Naar Parakai

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

14 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Parakai

Woensdag 14 maart

Na het ontbijt nemen we afscheid van Wapapakauri en rijden we allereerst naar Kaitaia om wat boodschappen te doen. Daarna gaan we op weg naar het Waipoua Woud, een groot woud, waar de reusachtige Kauribomen groeien. De weg ernaar toe is onveranderd adembenemend mooi, met wederom geweldige vergezichten.
Halverwege de route moeten we met de pont over een baai.
Het woud is prachtig! Het is zeer dicht begroeid en je waant je in de jungle. Omdat de Kauribomen erg kwetsbaar zijn(sporen kunnen deze woudreuzen doden) mag je er niet vrij in wandelen. Wel is er een houten pad uitgezet naar de grootste Kauri van Nieuw Zeeland, de Tane Mahuta (Meester van het woud). Deze2000 jaar oude boom heeft een totale hoogte van 51,5 meter en een omvang van 13.8 meter. Alleen de stam is al bijna 18 meter hoog! We zijn diep onder de indruk van deze woudreus.
Als we weer terug bij de camper zijn is het 6 uur en we besluiten op zoek te gaan naar een camping. We rijden nog een uur door het dichte woud over de enige weg die er doorheen slingert en slaan om half acht onze tenten op in Kaihu op een prachtige camping.

Donderdag vertrekken we alweer vroeg. We gaan allereerst op weg naar het plaatsje Dargaville. Daar bezoeken we het plaatselijke museum, hoog gelegen boven de stad. Alles van belang uit de plaatselijke historie is daar verzameld. Van allerlei soorten strijkijzers tot muziekinstrumenten. Maori boten en scheepswrakken die uit het water zijn gevist. Koffiepotten,je kunt het zo gek niet noemen of er was een verzameling van.
Daarna rijden we naar het Kauri museum in Matakohe. Daar wordt de geschiedenis verteld van het Kaurihout. Van het kappen van de bomen tot het bewerken ervan.
De enorme stammen verschaften lange, brede balken van zeer hoge kwaliteit, en het hout werd voor verschillende doeleinden gebruikt, in de scheepvaart, voor huizen,meubels, bruggen, omheiningen, mijnbouwschachten, opslagtanks en noem maar op. De kruin en stronk hadden een prachtige structuur en werden in het verleden gebruikt voor lambriseringen, meubels en ornamenten.
En dan was er uiteraard ook nog de gom.
Het is een prachtig museum waar je wel enkele dagen hebt om alles goed te lezen en te bekijken. Met name de prachtige op stoom werkende oude machines hebben de belangstelling van de mannen. Helaas gaat het museum om 5 uur dicht, dus wij moeten het met 3 uur rondkijken doen.
We besluiten daarna nog een stuk te rijden. Het doel is Parakai. Daar is weer een spa met hotpools. We arriveren er om half acht en gaan eerst de hotpools in. Daar zijn we wel aan toe. Om half tien moeten we nog eten. Gelukkig is aan de overkant de Chinese takaway nog open. Na het eten duiken we toch wel moe ons bed in.

• 17 Maart 2012 - 21:14

Miranda:

Wat doen jullie veel leuke dingen! Leuk om jullie belevenissen op de voet te volgen. Liefs miranda

• 18 Maart 2012 - 11:23

Carel En Elly:

Hallo Henk en Annie we zitten nu met Fiene op de bank bij ons thuis jullie reisverslag te bekijken.

We genieten mee van deze foto's.

Groeten aan Wil van ons drieën.

• 18 Maart 2012 - 19:14

Paul En Caroline:

Hallo oom Henk, tante Annie en oom Will,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. Mooie foto's, wat is het mooi daar. Ook leuk om oom Will weer eens op de foto te zien! Geniet nog verder van jullie vakantie. Groetjes van Paul, Caroline, Suzanne en Tom.