Plau am See - Reisverslag uit Plau, Duitsland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Plau am See - Reisverslag uit Plau, Duitsland van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Plau am See

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

23 Juni 2011 | Duitsland, Plau

Dinsdag 21 juni

Eigenlijk was ons oorspronkelijke reisdoel voor deze vakantie het Meckelenburger Plateau in het noordoosten van Duitsland, maar omdat we Fiene naar Brixen gingen brengen was dit gebied als vakantiedoel op de achtergrond geraakt. Aangezien we na het fietsen in Oostenrijk nog tijd genoeg hadden om die kant uit te gaan hebben we besloten het gebied een paar dagen te bezoeken en te kijken of het geschikt is om een langere periode door te brengen.
We vertrekken om elf uur uit Wittenberg en rijden noordwaarts richting Mecklenburg. De eerste 40 kilometer rijden we over binnenwegen en door diverse dorpjes. De meesten zien er toch wel grauw en verlaten uit. De omgeving is verder mooi. Overal golvende graanvelden, afgewisseld door bosgebieden. De volgende 140 kilometer die we vandaag rijden gaan over de snelweg, eerst richting Potsdam, en later richting Hamburg.
Om drie uur zijn we op onze volgende bestemming; Plau am See in het Mecklenburger merengebied. De camping is gelegen aan het gelijknamige meer en we krijgen een leuk plekje toegewezen vlakbij het meer. Het is weliswaar een grote camping, maar het is nog niet erg druk. Als we ons geïnstalleerd hebben drinken we koffie in de uitbundig schijnende zon en gaan daarna naar de Imbiss waar we buiten op het terras weliswaar niet zo gezond, maar heel lekker patat eten met bratwurst en koolsalade.

Woensdag is het weer heerlijk weer, een graadje of 23 en de zon schijnt,af en toe afgewisseld met wolkenvelden. We kopen bij de receptie een fietskaart en gaan op pad. We rijden eerst een stukje oostwaarts langs het meer. Het is wel een heel smal onverhard pad tussen de bomen met de daarbij behorende boomstronken en het is ook nog behoorlijk golvend. We zijn dan ook blij als we weer asfalt onder onze banden hebben. We fietsen westwaarts het binnenland in. De wegen die we dan fietsen zijn smal niet breder dan een meter of twee. Maar er is nauwelijks verkeer. We zien onderweg slechts een enkele auto en al helemaal geen fietsers. De korenvelden waar we tussendoor fietsen zijn eindeloos groot en er is slechts een enkele boerderij in de verte te zien. We zien ook grote velden bloeiende paarse bloemen die heerlijk ruiken. Ze lijken een beetje op duizend schonen. We vragen ons af waar die voor dienen.
We passeren onderweg enkele kleine dorpjes met namen als Ratzow, Karbow en Kritzow, waar geen levend wezen te bekennen is, en die er allemaal hetzelfde uitzien:grauw dus. We eindigen onze fietstocht in Plau, een stadje dat zichtbaar profiteert van het toerisme. Het stadje ziet er met name in het centrum mooi uit. Gebouwen uit het eind van de 19e eeuw, zoals het postkantoor en het raadhuis, zijn prachtig gerestaureerd. Er is een moderne nieuwbouwwijk, maar er zijn ook nog veel oude grauwe huizen.
Als we weer bij de camper zijn doen we buiten een paar spelletjes triominos. Om een uur of acht moeten we naar binnen. Het gaat regenen en onweren.

Donderdag is de lucht weer opgeklaard. Het is wel wat frisser geworden, 20 graden, en er staat een stevige wind. Maar het is prima fietsweer, en we stappen dus weer welgemoed op de fiets. Deze keer gaan we noordwaarts langs het meer. We fietsen naar het plaatsje Karow. Op de kaart leek het heel wat, maar daar aangekomen is er dus ook niets te beleven. De huizen zijn er ook redelijk grauw en net als we denken dat er echt helemaal niets te zien is zien we een verwijzing naar een slot. Het is een mooi oud gebouw, met grasveld en parkje. Uiteraard nemen we er een foto van en fietsen daarna weer over heerlijk rustige smalle wegen richting Plau. Een klein stukje van de route is onverhard en gaat door een stukje bos. Er staat een plaquette waarop we lezen dat dit vanaf 1750 de route was die de postkoets aflegde. We komen ook de eerste fietsers tegen, twee Duitse dames uit Lingen die een aantal weken in deze omgeving fietsen. Ze raden ons aan om als we weer eens deze kant uit komen het fietspad langs de rivier de Havel te gaan rijden. “Het is er prachtig” vertellen ze en je komt er absoluut geen Nederlanders tegen.
Al met al is deze fietstocht ook weer heel mooi en Henk en ik zijn het er over eens dat we in deze omgeving geweldig kunnen fietsen en dat we ons hier langere tijd prima kunnen vermaken.
Het verblijf hier is ons uitstekend bevallen!