Terug naar Zweden. - Reisverslag uit Sysslebäck, Zweden van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Terug naar Zweden. - Reisverslag uit Sysslebäck, Zweden van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Terug naar Zweden.

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

21 Juni 2010 | Zweden, Sysslebäck

Terug naar Zweden.

Als we vrijdag uit Olden wegrijden regen het. Vandaag gaan we op weg richting weg 55, de laatste toeristische weg in het fjordengebied die we willen rijden alvorens we echt aan de weg terug naar Nederland beginnen. Om daar te komen moeten we vandaag eerst weg 5 rijden. Het is een tolweg met een aantal lange tunnels. Onderweg komen we langs de Boya gletsjer.
Als we de laatste tunnel uitkomen breekt de lucht open en wordt het heerlijk zomers weer. We rijden een klein stukje van weg 55 en stoppen in het plaatsje Luster bij de plaatselijke camping pal aan het fjord. Hier blijven we 2 nachten. Ik wil zaterdag de voetbalwedstrijd Nederland – Japan zien.

Als we zondag weer vertrekken is het nog steeds heerlijk weer! Na nog een paar kilometer langs het fjord te hebben gereden begint de spectaculaire klim tot 1400 meter hoogte naar de Sognefjell.
Boven ligt nog zoveel sneeuw dat er nog geskied kan worden. Het is er prachtig!
De afdaling is minder mooi en eindigt bij het plaatsje Lom. Daar staat het beroemdste staafkerkje van Noorwegen, een houten kerkje gebouwd ca. 1150.
We bekijken het kerkje en gaan daarna snel verder. Lom is n.l. een bekend toeristenstadje en je kan er vandaag over de hoofden lopen. We gaan op weg naar Zweden. Het is de bedoeling er vandaag nog te komen en we nemen daarom bij Otta de E6. Er is veel verkeer op de weg. We passeren Lillehammer en Hamar en nemen daarna wat binnenweggetjes en passeren om half zeven bij Medskogen de Noors/Zweedse grens. Om zeven uur vinden we een plekje op de camping van Syssleback langs de rivier Klaralven. De zon schijnt nog steeds.

Maandag rijden we 150 km. in zuidelijke richting. We stoppen in het plaatsje Forshaga, ook langs de Klaralven. Er ligt, van Karlstad tot Hagfors, over een lengte van 90 km. een prachtig fietspad op een voormalig treintraject. Het noordelijke deel ervan hebben we al eens gefietst,en we willen nu het zuidelijke deel fietsen. Forshaga ligt ongeveer in het midden van dat deel. Er is een kleine gemeentecamping met 2 hutjes. De camping wordt voornamelijk bezocht door vissers. Er zit veel vis hier in de rivier. Er zijn slechts 2 plekjes bezet en we staan mooi aan de rivier.
Nadat we de camper hebben neergezet gaan we eerst op de fiets boodschappen doen en daarna fietsen we het eerste stukje. Het is heerlijk weer eens een wat langer te fietsen. Onderweg zien we een slang op het fietspad. Ook zien we overal wilde lupines.
Om zeven uur zijn we weer terug op de camping. Het zonnetje schijnt nog steeds.
Dinsdag is het stralend zomerweer en fietsen we langs het Klaraven fietspad naar Karlstad. Ik vind daar eindelijk een kapper die tijd heeft om mijn haar te knippen en Henk verkent de stad. Behalve wat leuke sluizen is er niet zo veel te zien. De stad heeft in het verleden diverse grote branden gehad waardoor er niet veel oude gebouwen meer zijn. Om een uur of vier fietsen we weer naar Forshaga terug.
De rest van de dag genieten we op de camping van het weer.heerlijke

Nico Vd Velden:

je zal wel en hoop te vertellen hebben als je volgende week weer hier bij ons ben