Opphaug - Reisverslag uit Opphaug, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Opphaug - Reisverslag uit Opphaug, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Opphaug

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

14 Juni 2010 | Noorwegen, Opphaug

Opphaug.

Soms kom je ergens onverwachts en blijkt zo’n plek vol verrassingen. Opphaug is zo’n plek. Als we zondagavond nog even rondkijken blijken er vlakbij de camping, naast een mooie baai met een haventje voor plezierjachtjes, een natuurpark en een kasteeltje te zijn. Omdat maandag ook de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal gespeeld wordt en ik die wedstrijd wil zien besluiten we een nachtje langer in Opphaug te blijven. Maandagavond fietsen we door het natuurpark en zien tot onze grote verrassing drie elanden die niet hard wegrennen.

Dinsdagmorgen bezoeken we na het ontbijt Austratt Manor, het kasteeltje dat vlakbij de camping staat. Het is werkelijk een prachtig kasteeltje met diverse kamers, een kapel uit de 13e eeuw en een prachtige uit 2 level’s bestaande binnenplaats.
Aangezien er geen andere bezoekers zijn krijgen we een 2 uur durende privé rondleiding door een leuke Noorse jongedame.
Ze vertelt o.a. de geschiedenis van het huis. Er heeft in de 16e eeuw een zeer gelovige opperrechter gewoond. Dat is goed te zien op de binnenplaats. Links staan de afbeeldingen van de 5 dwaze maagden en rechts van de vijf wijze maagden. En boven de poort, iets hoger dan de maagden staan Mozes met de stenen tafel, Jozua, Gideon en Elia, Bijbelfiguren die recht spraken zoals de eigenaar van het kasteeltje ook deed.
Ook binnen ziet het prachtig gerestaureerde kasteeltje er geweldig mooi uit. Er staat meubilair uit de 16e eeuw uit diverse landen waaronder een betaaltafeltje uit Nederland. Ook de tegels op de vloer in de hal zijn uit Nederland. In de kapel staan diverse bijbelse figuren gemaakt van hout uit de 13e eeuw en ook de kansel, het altaar en het houtsnijwerk aan de banken is uit die tijd. Helaas mochten we binnen niet fotograferen.

s’ Middags kijk ik naar de voetbal en maakt Henk een lange wandeling in het natuurpark. Tot zijn verbazing is er naast het park een oorlogsmuseum met oude bunkers, kazematten en oorlogstuig uit de 2e Wereldoorlog. Het blijkt een verdedigingswerk van de Duitsers geweest te zijn en is sinds 1991 pas voor het publiek vrij toegankelijk.
Ook de avond wordt gebruikt om nog wat te wandelen. Al met al is onze stop in Opphaug een van de verrassendste van deze vakantie geworden.

• 17 Juni 2010 - 17:13

Anky Van Leeuwen/fam:

Wat een prachtige reis. Hier kan maar weinig tegenop. Jullie zullen als jullie terug zijn vast helemaal moeten wennen. Nederland is natuurlijk ook mooi maar de rust en de puurheid die uit jullie foto's straalt is hier toch weer wat minder te vinden.Het lijkt ons geweldig zo rond te cruisen. Vast een enorm gevoel van vrijheid. Nu nog maar flink veel genieten. Dan proberen wij hier de economie een beetje op peil te houden.

groet,
    Anky