Arjeplog - Reisverslag uit Arjeplog, Zweden van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Arjeplog - Reisverslag uit Arjeplog, Zweden van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Arjeplog

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

06 Juni 2010 | Zweden, Arjeplog

Arjeplog

Het is zondagmorgen 6 juni en de twee kacheltjes moeten alle zeilen bij zetten om het in de camper een beetje warm te houden. Het is niet alleen erg koud, er staat ook nog een straffe noordwester. Aangezien het lijf steeds luider protesteert tegen de kou van de afgelopen dagen besluiten we het uiterste noorden te verlaten en langzaam af te zakken naar wat warmere oorden. Onze rit van vandaag gaat eerst 130 km. zuidwaarts en daarna toch eerst weer via de E10 een stuk naar het noordwesten richting Narvik. We willen naar de plek waar in de winter het ijshotel staat. Dat is in de buurt van Kiruna. Het hotel is inmiddels gesmolten, maar er is een loods waar ze de ijssculpturen bewaren die door diverse kunstenaars gemaakt zijn en die s’winters in het ijshotel staan. Daar aangekomen wacht ons een teleurstelling. Het is helaas gesloten. Dus rijden we verder op zoek naar een camping. Maar ook die zijn langs de hele E10 gesloten. Als het weer dan ook nog ernstig verslechterd is de malaise compleet. We besluiten de weg maar helemaal uit te rijden tot in Noorwegen waar hij aansluit op de E6. Dat is de doorgaande route naar de Noordkaap. Daar zullen de campings wel open zijn. Tijdens het laatste deel van de route rijden we wat hoger in de bergen en valt er ook nog sneeuw.
We zijn blij als we uiteindelijk om een uur of zeven, precies op de aansluiting met de E6, in de buurt van Narvik een campinkje vinden met mooi uitzicht op het fjord. We hebben het voor vandaag wel gehad!

De volgende morgen is het weer sterk verbeterd. De temperatuur is nog wel laag, maar er is hier nauwelijks wind en je kan weer naar buiten zonder te bevriezen. We komen even in de verleiding om naar de Lofoten te gaan maar doen het toch niet. Het is echt beter voor het lijf een beetje meer warmte op te zoeken. We besluiten daarom vandaag een lange rit zuidoostwaarts te rijden. De bestemming is Arjeplog in Zweden, net onder de poolcirkel. Daar willen we dan 2 nachten blijven.
Het eerste deel van de route gaat ongeveer 300 km,zuidwaarts over de E6. Onderweg genieten we enorm van alle vergezichten. We waren vergeten hoe mooi deze weg eigenlijk is.
Halverwege moet je met een veerpont over het Tysfjord, een tochtje van een half uur. We gebruiken de tijd aan boord om te lunchen.
Na de pont komen we op het deel waar je door zeer veel tunnels rijdt. De langste is zo’n 7 km. We passeren de stad Fauske waar we tanken en draaien om half vijf weg 95 op. Deze weg heeft als bijnaam de zilverroute. In de 17e eeuw werd langs deze route over de meren, er was nog geen weg, zilvererts uit de hier gelegen mijnen vervoerd om verderop tot staven gesmolten te worden.De weg gaat nog in Noorwegen ontzettend stijl omhoog en links, heel diep beneden zien we het zeer smalle Junkerdalen.
Daarna slingert de weg zich door een eenzaam landschap dwars over naar het Zweedse Arvidsjaur. Wij stoppen om half acht zo’n 70 km. eerder in Arjeplog. We hebben 500 km. afgelegd, maar ons onderweg geen seconde verveelt, en op de camping is weer standaard een heerlijke sauna waar we dankbaar gebruik van maken om weer een beetje bij te komen.

Arjeplog is niet veel meer dan een dorp, omgeven door uitgestrekte watervlaktes. Het heeft een streekfunctie voor de rendierhoudende Samen die hier in de omgeving wonen. Er is een bank, wat winkels en een heel mooi 17e eeuwse houten kerkje.
Het stadje is bekend om zijn zilvermuseum, waar veel Samische zilversmeedkunst tentoongesteld is. Deze voorwerpen zijn verzameld door een arts die gedurende veertig jaar onder de Samische bevolking heeft gewerkt. Ook zijn voormalige woning is in het museum te bezichtigen. Daarnaast laat het museum ook veel zien van de streekgeschiedenis.
Als we dinsdag de noodzakelijke karweitjes, zoals de was, gedaan hebben pakken we de fiets en bezoeken we het stadje en dit museum.
Aan het eind van de middag zijn we weer terug op de camping. We brengen de rest van de dag door met wat lezen en puzzelen.