Berlevag - Reisverslag uit Berlevåg, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu Berlevag - Reisverslag uit Berlevåg, Noorwegen van Annie & Henk Akker - WaarBenJij.nu

Berlevag

Door: akkertjes

Blijf op de hoogte en volg Annie & Henk

30 Mei 2010 | Noorwegen, Berlevåg

Berlevag.

Het is de bedoeling om zondag voor we vertrekken eerst nog even wat boodschappen te doen, maar tot onze verbazing zijn de winkels hier gesloten. Dat is in deze vakantie voor het eerst. Gelukkig hebben we nog wat voorraad en gaan we op weg naar Berlevag. De route er naar toe is al een doel op zich. Na een rustig begin kom je in een totaal verlaten berglandschap waar ondanks dat de hoogste top slechts 325 meter is nog behoorlijk wat sneeuw ligt. Vervolgens daal je af naar het Kongsfjord om daarna langs een in de rotsen uitgehouwen weg direct aan de Barentzszee het laatste fantastisch mooie stuk te rijden.

Het is de derde keer dat we Berlevag bezoeken en mensen die me kennen weten dat dit dorp voor mij de ultieme vakantie ervaring is. Er hoeft hier niets. Het dorp is vijf maanden van het jaar alleen per boot bereikbaar, en dat pas sinds een paar decennia. Het hoogtepunt van de dag is het arriveren van de Hurtigruten boot om half elf s’avonds. Heerlijk!
De Hurtigrutenschepen zijn postschepen die dagelijks in dertien dagen van Bergen naar Kirkenes heen en weer varen. Naast post verzorgen zij het vervoer van allerlei andere zaken en onderhouden zij een lijndienst voor passagiers. Voor een geïsoleerde gemeente als Berlevag onontbeerlijk, vooral in de zeer strenge winters.
Het feit dat deze schepen kunnen aanmeren is al een staaltje van doorzettingsvermogen op zich. Tot 1975 was dat hier niet mogelijk. De passagiers en goederen werden met kleine bootjes van en naar de schepen gebracht. Reden was dat het maar niet lukte om een haventje aan te leggen. De ligging van Berlevag aan de noordkust was daar debet aan. Door de zware noorderstormen die hier regelmatig woeden, werden keer op keer aangelegde pieren weggeslagen. Tot een franse ingenieur in 1950 met het ontwerp van de Tripod kwam. Een betonnen driepoot. Ze werden in grote hoeveelheden gemaakt in een ter plaatse opgezet fabriekje en dankzij deze vinding en 25 jaar hard werken kreeg het dorpje uiteindelijk in 1975 haar haventje.
De mensen hier leven voornamelijk van de visvangst. Er is een klein visverwerkingsbedrijfje.

Wij blijven tot woensdag op het uitstekende campinkje annex pensionnetje om even op adem te komen van alles wat we tot nu toe gedaan hebben, de was te doen en wat andere zaken te regelen.
Het enige wat we ondernemen is een wandelingetje en s’avonds naar het piertje gaan om naar de aankomst van de schepen te kijken. Berlevag is de plaats waar het schip dat naar het noorden vaart en het schip dat naar het zuiden gaat elkaar om half elf in de avond kruisen. Het schip dat zuidwaarts vaart komt eerst en het andere schip moet als het wat vroeg is buitengaats wachten tot zij weer vertrokken is. Maar maandagavond wacht ons een verrassing. Het schip,”De Nordkapp”,blijft in het haventje liggen en ook de “Nordnorge komt onder luid getoeter binnenvaren. Alle passagiers staan aan dek en het is om een of andere reden groot feest met muziek en zang. Ook worden er oranjeballonnen opgelaten. Dus maken wij een unieke foto van 2 Hurtigruten schepen tezamen in een haventje.

Nog even dit: Hartelijk dank aan de gulle gever die ons plaatsruimte voor 100 foto’s heeft geschonken!! We zullen er mooie foto’s opzetten.

• 01 Juni 2010 - 19:11

Henk K:

Waar blijven die Hurtegrutn ?
    Goeie reis verder en groeten

• 01 Juni 2010 - 20:18

Fiene & Wim:

Leuk, zo de reis van jullie mee te beleven. Wat een mooie natuur heel wisselend. Jammer dat de reis op 2 Julie afgelopen is maar volgend jaar een nieuwe kans dat is ook leuk om daar naar uit te kijken.Nog een goede reis verder.

• 03 Juni 2010 - 20:50

Fiene En Wim:

even kijken of er nog nieuws is van de akkertjes. nee, niets nog maar even de oude beelden bekeken maar mijn bedoeling was om te laten weten dat we zaterdag vertrekken naar Brixen. We wensen jullie nog een goede reis en proberen in Oostenrijk nog contact te krijgen.groetjes fiwi